Målningarna är även en skattkammare, ett
markernas eget, låt mig säga - `rödockrarum`- som förtrollar
vare sig de är blekta och fragmentariska, små eller stora, eller
tydliga och uppfriskande som en klar höstmorgon. Men `urnorrlänningarnas`
konst är även en produkt av när hon levde närmare naturen
än hon någonsin kommer att göra igen. Detta blir så levande,
när man befinner sig intill dem. På Harahällan blir deras närvaro
mycket påtaglig. Vi ser närapå identiskt samma landskap som
dem. Vi ser det fantasieggande landskapet. I samma forsande friska oreglerade
vatten kan även vi som dem kupa handen och släcka vår törst,
eller bada. Vi ser även samma älgstråk och samma spillning.
Kanske även dom såg när öringen pilade iväg över
selet eller älgen som betade vid utloppet av ån. Kanske även
dom höjde blicken mot skyn och såg - kungsörnar, vilka vi såg…”
Nagasjöån med Harahällan i sikte
Så skriver arkeologen Bernt Ove Viklund i en betraktelse hösten 2004.
Han har de senaste åren utforskat hällmålningar i nordvästra
Ångermanland. Ett av de mest intressanta områdena ligger i trakterna
mellan Ramsele och Bodum. Området genomkorsas av Fax- och Fjällsjöälven
som i sin tur mynnar ut i Ångermanland. Många sjöar, tjärnar
och myrar letar sig genom bäckar och åar in i älvarna. Flodavgreningen
Vängelälven som förbinder de två större älvarna
har central betydelse i området. Efter upptäckten av de båda
hällmålningarna på Harahällan i Nagasjöån riktas
blickarna nu på detta oreglerade vattensystem, en mångskiftad terräng
som kan betecknas ”höghöjdsområde” i detta sammanhang.
Vi befinner oss i den norrländska bergkullterrängen, övervägande
i granit, med många höga berg - vissa över 500 meter - och mängder
av branter och hällstup, ofta med blockterräng. Förutsättningarna
för platser med hällmålningar är mycket goda.
Bernt Ove Viklunds arbete har inte bara varit att lokalisera målningarnas
specifika placering på berg eller block. Minst lika intressant är
omgivningen och hur det ser ut i landskapsbilden omkring. Varför gjordes
hällmålningarna just på dessa platser? Han ser ett tydligt
samband mellan målningar och boplatser. Det senare syftar på grunderna
efter vinterbosättningar eller basboplatser, vanligen daterade till 4500
- 2500 f. Kr. Troligen är dessa grunder samtida med målningarna.
Båda visar områdets betydelse och på dess goda ekonomiska
förutsättningar. Hällmålningarna kan vara ett visuellt
uttryck för den stabilitet och trygghet som fanns i bosättningen.
Det är för Wiklund den mest värdefulla utgångspunkten för
hans inventering efter hällmålningar i området. Genom det synsättet
blir de bara en del av ett större sammanhang där de är ”upphängda”
på berg och block, och där ”tavlornas ramar” utgörs
av omgivningen.
”Hur bär man sig åt för att närma sig det immateriella”
frågar sig Viklund. Han menar att det är mycket som är oklart
i kommunikationen mellan bemålade block och vår tids betraktare.
Stenens språk är inte vårt och tolkningar beror på språk.
Därför blir det fråga om spekulationer. Hällmålningar
i öppet läge kan ses ha direkt kontakt med yttervärlden, som
solen och månen, stjärnhimlen, norrskenet, vindarna, skogen, vattnet
och bergen samt växtlighet, djurliv och människorna. Det är en
radikal kontrast till grottmålningar, där totalt eller delvis mörker
råder. Den ”helighet” som kan uppfattas i öppna hällmålningar
är inte densamma som i den undre världens bilder. Det heliga måste
enligt Viklund ligga i närkontakt med allt under himmel och sol, och blir
bara fullständig när det sker en integration i omgivningens mikrokosmos
och alltets makrokosmos.
Harahällan 1 i närbild
< Föregående bild: Stenblocket för
Harahällan 1
Bernt Ove Viklunds studier av litteraturen och från samtal med forskare
i Finland och Norge tyder på att platsen med hällmålningarna
i Harahällan kan vara en solitär på hela taigan, barrskogsbältet,
ända bort till Sibirien. Läget saknar alltså all motsvarighet
inom hällmålningarnas utbredning. Det handlar om målningar
i ristningsmiljö. Belägenheten påminner om hällristningarna
exempelvis vid Nämforsen.
Det utmärkande
för Harahällan under sommartid är kanske den suggestiva kraften
i forsens vatten. Det finns en karaktär av musikalitet i ljudet från
det brusande flödet, där nyanserna spänner från mycket
kraftigt till det lågmält stilla. Även flyttblocken med målningar
är påtagligt iögonfallande. De underliggande rummen utgörs
av blockgrottor. En av dessa kallar Viklund för en naturlig ”bubbelpool”,
och han säger sig aldrig någonsin ha badat så exklusivt.
Han menar att det leder till gissningar om
platsens själsligt renande funktion även under tiden för målningarnas
tillkomst, på samma sätt som vi upplever den idag.
Den här i Volym avbildade detaljen, ”Älgfigur”, finns
på en större hällmålning (Harahällan 1) inom en yta
av 2 m bredd och 1,4 m höjd. Den återfinns på ett flyttblock
omedelbart på den sidan av Nagasjöån vilken vetter mot Fjällsjö
socken. Målningens längdriktning är närmast vinkelrätt
mot ån och i ostnordostlig riktning. Till vänster på målningsytan
finns den aktuella figuren, 27 cm lång och 9 cm hög, konturtecknad
med 3-7 cm bredd. Men älgen är inte ensam, den samsas med ett tiotal
andra figurer på panelen. Älgarna ”går” i riktning
uppströms ån, mot Nagasjön. Fem meter ostnordost och mitt i
Nagasjöån ligger hällmålningen Harahällan 2, beläget
inom Bodums socken. Den målningen består av fragment av en mindre
älg, vilken i motsats till de andra går i riktning över ån.
Harahällan 2
Nagasjöån nedströms
Efter de senaste årens upptäckter inom socknarna Bodum, Fjällsjö
och Ramsele framstår området som det särklassigt rikaste
på hällmålningar i Sverige. Före upptäckterna var
endast hällmålningen vid Brattforsen känd. Den totala ytan
av området är cirka 3 x 2 mil, från norr till söder.
Bernt Ove Viklund utgår från att ytterligare målningar går
att lokalisera. Samma sak gäller grunderna efter neolitiska byggnader,
av vilka 13 stycken upptäckts under senare år inom samma område.
Enligt Viklund visar resultatet på ett övertygande sätt att
dessa två kategorier av fornlämningar har samband med varandra.
Området kan tolkas som ett basboplatsområde där hällmålningarna
ackompanjerar vinterboplatserna.
Text: Jan K Persson
Foto: ”Älgfigur”
Bjärne Engholm.
Övriga bilder: Bernt Ove Viklund
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
volym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rödockrarummet -
Stenålderns eget galleri i Ångermanland
"Vi får föreställa oss ett `Stenålderns eget
galleriområde i västra Ångermanland`. Det är ett
område vilket inte har någon känd motsvarighet i Sverige.
Där är nu fjorton kända hällmålningar. Om
jag dristar mig att använda ett trendigt ord kan jag skriva att
vi ser ett komplext kluster av förhistoriska målningar. Och
vart och ett av dessa verk i rödockra är en unik klenod som
skickar sina meddelanden genom tiden upphängda som de är på
sina väl valda platser. Under tusenden av år har de ackompanjerats
av värme och kyla, vindar och vattendrag, skogar och dess sus,
berg, människor och inte minst - den suveräna älgen -
vilken är klart dominerande som motiv på målningarna.
Och som jaktbyte ännu i denna dag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Harahällan